Laat voelen

Probeer je in te beelden…

Je kijkt naar het voetbal en plots wordt de spits die doorbreekt gemeen langs achteren getackeld, waarbij je zijn scheenbeen ziet knappen. Ooh.

Je krimpt in elkaar bij de gedachte.†

communication

Ondertussen weten we dat dit overgebracht gevoel de kracht is van spiegelneuronen en hoe die hun invloed hebben op de menselijke geest. Spiegelneuronen zijn neuronen die actief worden wanneer je waarneemt wat iemand anders ervaart, op dezelfde plek in de hersenen als bij degene die de actie plaatsvindt. Onderzoekers ontdekten dat spiegelneuronen niet alleen actief worden wanneer een waarnemer de waargenomen actie wil imiteren; ze worden nog veel actiever als het de bedoeling is om de actie op een andere manier aan te vullen. Op die manier ontstaat er empathie en kunnen we in ‘andermans schoenen staan’.†

Goede schrijvers weten dat sterke emoties kunnen worden overgebracht door middel van woorden. Bij copywriting moet je begrijpen waar de potentiŽle lezer van wakker ligt.†

Het is net iets te makkelijk om te schrijven: "Stel je voor ..." De kunst bestaat er in een gevoel aan te spreken dat al aanwezig is, zonder dat je de lezer tracht te dwingen zich iets voor te stellen wat hij nooit heeft ervaren.†

Wanneer je software verkoopt, kan je vertrekken van de moedeloosheid die de gebruiker ervaart om zich nog maar eens een weg te banen doorheen functies waarvan hij de helft nooit gebruikt. En wil je bier aan de man brengen dan haal je de herinneringen op waar je met vrienden met een ijskoud biertje de tijd liet stilstaan. Dompel je dus onder in de context die je doelgroep drijft.†

© Dirk Schoofs 2014 †info@dirkschoofs.be