Blog

Fotosjoppies

In elke publicatie worden de foto's even onder handen genomen in Photoshop. Soms gebeurt dat te snel en te slordig. En zelfs de grootsten gaan in de fout. Op Hongkiat vind je een een erelijst van blunders. 

as

Veel tweelingen in het publiek

closer

Een dwerg achter het model?

Time

Foute schaduw

zondernavel

Strakke buik in Playbox, zelfs geen navel



Laat voelen

Probeer je in te beelden…

Je kijkt naar het voetbal en plots wordt de spits die doorbreekt gemeen langs achteren getackeld, waarbij je zijn scheenbeen ziet knappen. Ooh.

Je krimpt in elkaar bij de gedachte. 

communication

Ondertussen weten we dat dit overgebracht gevoel de kracht is van spiegelneuronen en hoe die hun invloed hebben op de menselijke geest. Spiegelneuronen zijn neuronen die actief worden wanneer je waarneemt wat iemand anders ervaart, op dezelfde plek in de hersenen als bij degene die de actie plaatsvindt. Onderzoekers ontdekten dat spiegelneuronen niet alleen actief worden wanneer een waarnemer de waargenomen actie wil imiteren; ze worden nog veel actiever als het de bedoeling is om de actie op een andere manier aan te vullen. Op die manier ontstaat er empathie en kunnen we in ‘andermans schoenen staan’. 

Goede schrijvers weten dat sterke emoties kunnen worden overgebracht door middel van woorden. Bij copywriting moet je begrijpen waar de potentiële lezer van wakker ligt. 

Het is net iets te makkelijk om te schrijven: "Stel je voor ..." De kunst bestaat er in een gevoel aan te spreken dat al aanwezig is, zonder dat je de lezer tracht te dwingen zich iets voor te stellen wat hij nooit heeft ervaren. 

Wanneer je software verkoopt, kan je vertrekken van de moedeloosheid die de gebruiker ervaart om zich nog maar eens een weg te banen doorheen functies waarvan hij de helft nooit gebruikt. En wil je bier aan de man brengen dan haal je de herinneringen op waar je met vrienden met een ijskoud biertje de tijd liet stilstaan. Dompel je dus onder in de context die je doelgroep drijft. 

Kietel de pers

Hoe komt het dat de communiqués van je bedrijf nooit de pers halen, terwijl er zoveel poeha wordt verkocht over een panda? Je verhaal is wellicht belangrijker en relevanter en toch heb je het gevoel dat de journalisten naar wie je de mededeling hebt gestuurd, de tekst niet eens hebben geopend. Om de te vermijden dat je tekst regelrecht de prullenmand in gaat, maak je hem best hapklaar met de volgende tips. 

  • Ga na voor wie je persbericht bedoeld is. WIe is je doelgroep? Welke lezers wil je aan spreken. 
  • Verstuur het persbericht uitsluitend aan de media die je doelgroep kunnen bereiken.
  • Stuur geen verschillende boodschappen in één bericht. Lijn het onderwerp waarover je wil communiceren duidelijk af.
  • Gebruik een korte, snedige en prikkelende titel.
  • In de korte inleiding bundel je het nieuws.
  • Schrijf spreektaal en laat het vakjargon achterwege. 
  • Gebruik quotes van klanten, van ontwikkelaars, van mensen die relevant zijn voor je product.
  • Wanneer je de tekst gewoon uitschrijft mag hij niet langer zijn dan één A4-vel.
  • Zet de tekst in de e-mail zelf en verstuur hem nooit in bijlage. Dat kost minder moeite voor de journalist. 
  • Overstelp de pers niet met berichten. Vermijd dat je in een spamfilter belandt. Breng liever 2 of 3 stevige persberichten jaar dan 12 slappe teksten die je imago zelfs meer kwaad dan goed doen. 



© Dirk Schoofs 2014  info@dirkschoofs.be